|
Priority
Mail 2008/05
Nieuwsbrief
van de ZHPV |
|
|
|
■ Intro |
|
Colofon
Heeft u ideeën of
actualiteiten voor deze nieuwsbrief, stuur dan een e-mail naar de
redactie.
Heeft u vragen over zaken met betrekking tot de vereniging, stuur dan
een e-mail naar het
bestuur.
Heeft u filatelistische vragen, stuur dan een
e-mail naar de
vraagbaak.
Wilt u zich afmelden voor deze nieuwsbrief, stuur dan een e-mail
naar
Priority Mail.
Bezoek ook eens de
ZHPV Website.
Gehele of gedeeltelijke overname van artikelen uit deze nieuwsbrief
is slechts toegestaan na schriftelijke toestemming van de Priority Mail
redactie.
Locaties beurzen en jeugdbijeenkomsten.
Zoetermeer:
Buurtruimte Chez César,
César Franckrode 60
Den Haag:
Centrum Westhove,
Westhovenplein 125
Leidschendam:
Ontmoetingscentrum
De Schuitejager, Scheepswerf 18
|
Deze keer 3 items in de PM, te weten
|
|
■
Jubileumveiling in Zoetermeer |
|
Weet je het nog? A.s. zaterdag 27 september
in Chez César te Zoetermeer de jubileumveiling!!!
Ruim 600 kavels komen er dan onder de hamer. ’s Morgens van 10.30 tot
13.00 uur kunnen alle kavels worden bezichtigd en om klokslag 13.30 uur
begint de veiling. De complete veilinglijst is te vinden op onze eigen
website en te downloaden.
Wij hopen dat deze veiling zo’n succes wordt, dat het weer een jaarlijks
terugkerende activiteit gaat worden. Het kan daarom beslist geen kwaad
om deze veiling eens extra onder de aandacht van uw kennissen te
brengen!
|
|
■
Aandrijving Duitse loc V200 |
|
Oplossing m.b.t. het aandrijfsysteem van de
Duitse loc V200
Onder het mom van “surfen op het web geeft plezier” begon
Bert Greve op de site van Nico Spilt (www.nicospilt.com)
te zoeken. Hij vond het antwoord onder de rubriek “Giganten der Schiene”.
Ook Jan Saarloos kwam met een technische beschrijving van de
aandrijfsystemen.
De V200 blijkt een dieselhydraulische loc te zijn.
We mogen dus concluderen dat de postzegel van
de Comoren foute informatie verstrekt. Weer iets voor de verzamelaars
van “fouten op postzegels”.
Het verschil tussen dieselhydraulisch en
dieselelektrisch wordt hieronder uit de doeken gedaan.
De eerste diesellocomotieven
Het toepassen van een dieselmotor in een trein is lastig, omdat zo'n
motor niet in staat is om vanuit stilstand een trein op gang te brengen.
De eenvoudigste manier om dit probleem op te lossen is door aan de
dieselmotor een elektrische generator te koppelen, waarmee vervolgens
elektromotoren in de draaistellen worden aangedreven: de bekende
dieselelektrische aandrijving. De voordelen zijn minder mechanische
delen (de overbrenging tussen motoren en draaistellen) en betere
rijeigenschappen.
Dieselhydraulische aandrijving
In Duitsland werd al in enkele vooroorlogse treinstellen
geëxperimenteerd met dieselhydraulische aandrijving. Hierbij drijft de
dieselmotor een schoepenrad aan dat ronddraait in een met vloeistof
(olie) gevulde bak. Door de rotatie van de vloeistof wordt een tweede
schoepenrad op gang gebracht, dat de draaistellen verbonden is met de
assen van de trein. In feite is dit een traploze versnellingsbak.
Na de Tweede Wereldoorlog is de dieselhydraulische tractie in Duitsland
algemeen geworden, in tegenstelling tot de meeste andere landen,
waaronder Nederland. De V200 was de eerste diesellocomotief van de
Deutsche Bundesbahn na het stoomtijdperk. Het prototype stamt uit 1953,
de serie is vanaf 1956 in dienst gekomen.
Overigens rijden of reden er in Nederland wel dieselhydraulische
treinstellen, zoals de Wadlopers en Buffels.
De V200 is dus een dieselhydraulische loc, zoals de meeste West-Duitse
diesellocomotieven en dieseltreinstellen dat zijn.
|
|
■
Vraagbaak |
|
Vraag 11.
Een van onze lezers vond in een
partijtje oude Nederlandse postzegels het onderstaande exemplaar. Hij
wil graag weten wat voor soort zegel is.
Is het een cinderella, plak- of sluitzegel?
Is het ter ondersteuning van een goed doel?
Staat C.M.T.D. voor Charcot-Marie-Tooth disease, was die ziekte in 1932
al als zodanig bekend?
Of moeten we de afkorting als volgt lezen C.T.M.D.?
_______________________
Nieuwe vragen, antwoorden en verdere reacties graag zenden naar de
vraagbaak.
|
|
|