>> Beste filatelisten,
>> De afgelopen weken is in de filatelistische wereld het nodige te doen
geweest
>> over het prestigeboekje 'Rembrandt
1606-2006'.
>> Wat is er aan de hand? In het kader van de viering van 400 jaar
Rembrandt van >> Rijn heeft TPG Post enkele weken geleden een aantal
filatelistische
>> producten op de markt gebracht, waaronder zo'n 7,1 miljoen postzegels
in de
>> vorm van één velletje van tien
en één velletje van één postzegel. Ook
>> bestond de wens om in een kleine oplage (45.000) een prestigeboekje
uit te
>> brengen met daarin niet alleen
Nederlandse zegels maar ook een afbeelding
>> van een Duitse zegel met het portret van Saskia van Uylenburgh. Om
dit laatste
>> mogelijk te maken, is begin dit
jaar contact gezocht met het Duitse ministerie van
>> Financiën, de instantie
verantwoordelijk voor de uitgifte van alle Duitse
>> zegels. Zij hebben vervolgens toestemming gegeven voor het opnemen
van een
>> afbeelding van de Duitse zegel.
In de vele correspondentie en gesprekken
>> hierover met het ministerie en
vervolgens met Deutsche Post is deze toestemming
>> binnen TPG Post steeds ruimer
geïnterpreteerd. Met als te betreuren gevolg een >> opdracht aan onze
vaste drukkerij Johan Enschede om een herdruk van de zegel
>> op te nemen in het
prestigeboekje.
>> Omdat voor dit laatste geen toestemming is gegeven door het Duitse
ministerie
>> van Financiën heeft de zegel in
het prestigeboekje geen officiële status en is
>> er slechts sprake van een vignet.
>> TPG Post betreurt deze gang van zaken ten zeerste en heeft besloten
de verkoop
>> van het prestigeboekje met
onmiddellijke ingang te staken. Reeds gekochte
>> boekjes kunnen -indien gewenst-
ingeruild worden bij de bekende
>> verkooppunten.
>>
>> Peter Sorber, marketing manager consumentenmarkt TPG Post >>
Tot zover het bericht van TPG Post.
Het mag duidelijk zijn dat het besluit van TPG Post de hele situatie
slechts verergert. De onderhavige prestigeboekjes zullen toch voor heel
veel filatelisten begerenswaardig zijn c.q. geworden zijn, hetgeen de
prijs alleen maar zal opdrijven. Wij sluiten ons aan bij de algemene
teneur van de discussie op het postzegelblog. Wederom, eufemistisch
gesproken, een zeer slechte zet van TPG Post.
Ons lid Martin Scheer melde nog het volgende over deze zaak:
Hij voelt zich bekocht als TPG Post meent door de zogenaamde staking van
de verkoop het product nu niet meer te hoeven leveren aan de klanten die
een abonnement op de prestigeboekjes hebben, zoals hij dus. Er lijkt hem
in dat geval sprake van wanprestatie, want natuurlijk heeft TPG Post
voldoende boekjes achter de hand om deze (als verplichting
voortvloeiende uit de eerder aangegane overeenkomst) aan de abonnees te
leveren. Misschien moet een en ander juridisch maar eens worden
aangevochten. Een abonnement houdt voor beide partijen (TPG Post en de
abonnee) verplichtingen in. De abonnees hebben het boekje juridisch in
feite al gekocht voor het moment van staken. Dat er nog niet is geleverd
en betaald is een logistieke/administratieve kwestie. Het boekje was
immers uitgegeven en gedane zaken nemen geen keer. Er was inmiddels geen
prestigeboekje met de nog steeds frankeergeldige Rembrandt-zegels meer
in de losse verkoop toen “de verkoop werd gestaakt”. De maatregel treft
dus alleen nog de eerder genoemde abonnees. Het is natuurlijk flauwekul
te veronderstellen dat er ook maar een boekje zal worden teruggegeven
door gelukkige kopers. Omdat niemand TPG Post kan dwingen onrechtmatig
te (blijven) handelen is het minste wat TPG Post zou kunnen doen: het
boekje leveren zonder de onrechtmatige herdruk/vignet. Liever had Martin
het compleet, maar incompleet lijkt hem altijd nog beter dan helemaal
niets.
|